پخش زنده
امروز: -
همه چیز از خوردن آن قرصهای گِرد سفید رنگ که در لَفافه طوسی بود شروع شد؛ قرصهایی که بعد از خوردن آن با یک لیوان آب خنک ، هنوز نمیتوانستم آتش دلشورهای که در دلم افتاده بود را خاموش کنم؛ من داشتم بچه ام را میکشتم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ سقط جنین، یعنی خاتمهدادن به حاملگی پیش از آنکه جنین قادر باشد در خارج از رحم بهطور مستقل زندگی کند و این عملی است که به صورت عمدی و بدون علت در ۷۳ کشور دنیا ممنوع است.
پدیده سقط عمدی جنین بدون علت پزشکی، مساله جدیدی در کشور نیست، برخی با استفاده از دارو و برخی دیگر با مراجعه به مراکز زیرزمینی، این کار را به رغم ممنوعیت قانونی آن انجام میدهند و با تصور اینکه جنین در اوایل زندگی تکهای گوشت بیشتر نیست، حق حیات را از مخلوقی که قدرت دفاع از خود را ندارد؛ میگیرند.
آمارهای مختلفی از میزان سقط جنین عمدی در کشور وجود دارد که از روزی هزار مورد تا سالی ۵۳۰ هزار مورد متغیر است؛ این اعداد هیچ کدام تایید یا تکذیب نمیشود ولی آمار هر چه باشد در شرایطی که ایران با اَبَر بحران پیری جمعیت روبهروست، از دست رفتن حداقل یک سوم جنینها هشداری جدی برای تحقق هدف جوانی جمعیت است.
چرا سقط جنین کرده ام؟
اگر چه در سالهای گذشته فقر، مشکلات اقتصادی، ناتوانی در پرداخت هزینه نگهداری و تربیت فرزند و مشکلات مرتبط با زناشویی مانند طلاق و اعتیاد از مهمترین دلایل اقدام به سقط بودند ولی در سالهای اخیر پدیده سقط جنین در خانوادههای متمول حتی با تعداد فرزندان کم دیده میشود.
عرفان امیری استاد جامعه شناس میگوید: والدین در خانوادههای متمول بیشتر از خانوادههای با سطح درآمد متوسط، فرزند را مانع پیشرفت خود میدانند و از طرفی معتقدند برای بزرگ کردن فرزند به سطح رفاه و امکانات بیشتری نیاز دارند.
وی با بیان اینکه برخی شاخص تحصیل کرده بودن را مساوی با تعداد فرزندان میدانند، گفت: زنانی که تحصیلات بالاتری دارند، با احتمال بیشتری به سقط جنین اقدام خواهند کرد بخصوص اگر بارداری ناخواسته و بدون برنامه ریزی باشد.
" الناز-ی " یکی از این خانم هاست؛ دانشجوی دکتراست؛ همسرش هم همینطور؛ او مشغله درسی را عامل این میداند که پس از ۱۰ سال از آغاز زندگی مشترک هنوز فرزندی ندارند؛ او که در دوره کارشناسی ارشد یک بار سقط جنین عمدی داشته میگوید: بارداری ام ناخواسته بود و همه برنامه ریزی هایمان را برای ادامه تحصیل و مهاجرت احتمالی در پی از آن، به هم میزد برای همین با موافقت همسرم به این بارداری خاتمه دادم.
او که حین بازگو کردن این حرفها تلاش میکرد با یادآوری خاطره بارداری نیمه تمامش خونسردی اش را حفظ کند ادامه داد: جنین حدود یک ماه و نیمه بود؛ خیلی ترسیده بودم؛ احتمال اینکه خودم هم آسیب ببینم و سلامتی ام به خطر بیفتد هم بود؛ ولی ریسکش را پذیرفتم و قرص خوردم و بعد از دو روز علائم سقط جنین در من پیدا شد؛ بعد از اینکه مراحل سقط گذشت تا پنج شش ساعت خودم را در اتاق حبس کرده بودم و گریه میکردم؛ حال روحی ام بهم ریخته بود؛ همه اش به خودم میگفتم " اون چهار تا دونه کتاب چه ارزشی داشت که این کار رو کردی الی؟ ".
از این اتفاق در زندگی الناز و همسرش چهار سال گذشته و هر دوی آنها حالا در ماههای پایانی اخذ مدرک دکترا هستند؛ همسر الناز به سختی راضی شد در این گفتگو حاضر شود و فقط به گفتن جملاتی کوتاه اکتفا کرد.
او گفت: در آن زمان همه جزئیات زندگی ما برنامه ریزی شده بود؛ زمان درس، اخذ مدرک، مهاجرت؛ بارداری الناز یک دفعه پیش آمد و هیچ نگرشی درباره آن نداشتیم؛ حتی به خانوادهها هم نگفتیم، چون میدانستیم با سقط مخالفت میکنند؛ ما هدف دیگری داشتیم که بابت آن سقط جنین را انجام دادیم، اما حالا؛ گاهی به آن دوران که فکر میکنم حس میکنم حفره بزرگی در زندگی ما ایجاد کرد که درست است درباره آن حرفی نمیزنیم ولی وجود دارد؛ الناز گاهی شبها به کاری که کردیم فکر میکند و من این را میفهمم؛ ما هنوز تصمیمی برای بارداری مجدد نداریم و یکی از دلایل آن عذاب وجدانی است که هر دو داریم.
شبیه الناز و همسرش کم نیستند که البته نه بخاطر ادامه تحصیل بلکه به دلایل دیگری به رغم سلامت جنین به حاملگی خود پایان داده اند.
" مینا- و " در حالیکه پسر ۳ ساله خود را روی پایش مینشاند تا شیطنت نکند از سقط جنینی میگوید که وقتی این پسر چهار ماهه بود انجام داده است.
او میگوید: فرزند اولم حدود ۱۶ ساله بود که فرزند دومم به دنیا آمد؛ خیلی ضعیف و کمی بیمار بود، بعد از مدت طولانی بچه دار شده بودم و با توجه به اینکه نوزادم مشکل تنفسی داشت دست و پایم را گم کرده بودم؛ برای همین به محض اینکه فهمیدم دوباره باردار شده ام به سقط فکر کردم.
او میگوید: همسرم هم راضی بود؛ ما بخاطر بیماری پسرم مرتب در بیمارستان بودیم و علاوه بر اینکه من دیگر تحمل طی کردن دوران بارداری را نداشتم؛ بخاطر بیماری نوزادمان دیگر توانایی نگهداری فرزند جدیدی را هم نداشتیم؛ برای همین وقتی دو ماهه باردار بودم با خوردن قرص به بارداری ام خاتمه دادم.
مینا با اینکه در آن زمان سقط جنین تنها راه چارهای بوده که به نظرش رسیده میگوید: حالا با اینکه چند سال از آن زمان میگذرد نه تنها من و همسرم؛ بلکه دخترم هم که در آن زمان بزرگ بود و این مسائل را میفهمید عذاب وجدان دارد؛ دخترم تا مدتها شبها کابوس داشت و تاثیر بدی در ذهنش گذاشته بود. حتی من همین حالا هم هر اتفاق بدی را پاسخ کائنات به کاری که کرده ام میدانم.
پیامدهای روانی سقط جنین عمدی
اینکه خانواده فرزندی را نمیخواسته و یا در حال حاضر مایل به فرزند آوری نیست مخالف با اعتقادات و تجربه زیستی انسانهاست، چون قرار نیست همه چیز طبق برنامه پیش برود.
نبود اطلاعات پزشکی، روانشناختی و دینی عامل مهمی در سقط جنین است؛
اکرم طالب صفا روان شناسی است که با مادران متقاضی سقط عمدی گفتگو میکند و معتقد است: پیامدهای پزشکی و روانشناختی سقط، خانواده و به ویژه مادر را طولانی مدت درگیر میکند.
این کارشناس به در دسترس بودن داروهای سقط اشاره دارد و میگوید: سهل انگاری در مدیریت بازار داروهای سقط، مشاورههای نادرست برخی پزشکان و ماماها، فرایند معیوب غربالگری که بار اقتصادی زیادی را به خانوادهها تحمیل میکند و از همه مهمتر تجارت پر سود سقط جنینهای زیر زمینی سبب شده این پدیده به معضلی گره خورده با اجتماع مبدل شود.
یکی از مهمترین پیامدهای روانی سقط جنین " تغییر در روابط زناشویی " است چرا که زن پس از تحمل درد و خونریزیهای ناشی از سقط، نگرش جدیدی به نقش همسرش در به وجود آوردن وضعیت جدید خود پیدا میکند.
طالب صفا میگوید: با اینکه در بیشتر موارد شوهر خواهان سقط جنین است و بر این موضوع اصرار دارد؛ حتی در مواردی که زن و شوهر، هر دو به هر دلیلی خواهان سقط جنین هستند؛ مقصر دانستن شوهر و ترس از بارداری ناخواسته میتواند بر روابط جسمی و عاطفی زوجین اثر نامطلوب بهجا بگذارد.
وی کشمکش، دعوا و کاهش روابط جنسی را معمولترین آثار روانی سقط جنین عمدی بیان میکند و میافزاید: شدت این تغییرات به احساس زن در مقصر دانستن شوهر، روابط عاطفی زوجین پیش از سقط، شدت صدمههای جسمی وارد بر زن و نگاه کلی زن به سقط بازمیگردد.
سقط جنین از نگاه اسلام
بسیاری از مردم نمیدانند که سقط حرمت کلی و همیشگی دارد و از لحظه انعقاد نطقه، سقط جنین حرام و متضمن دیه است.
زینت طاهریان کارشناس حقوقی میگوید: در شرع مقدس، سقط جنین، گناه است و برای سقط جنین عمدی و بدون مجوز پزشکی، کفاره در نظر گرفته شده است. کفاره جنین سقط شده، با توجه به نظر مرجع تقلید افراد، متفاوت است. برخی فقها، کفاره سقط جنین عمدی را دو ماه روزه و برخی، اطعام ۱۰ فقیر اعلام کرده اند که البته دیه کفاره سقط جنین به نرخ روز محاسبه میشود.
وی با بیان اینکه هر نوع سقط در هر مرتبه ای از رشد جنین متضمن پرداخت دیه است گفت: دیه سقط نطفه، علقه، مضغه، عظام، جنین کاملی که روح ندارد و جنین کاملی که روح دارد متفاوت است ولی در هر شرایط پرداخت دیه بر عهده کسی است، که عمل سقط را انجام دهد. به عنوان مثال، اگر مادر با خوردن قرص، موجب سقط جنین شده باشد، او موظف به پرداخت دیه است و اگر، عمل سقط را پزشک انجام شده باشد، پرداخت دیه بر عهده پزشک است.
اسلام درباره سقط جنین چه میگوید؟
در شرع مقدس اسلام سقط امری حرام و مخالف شرع مقدس است و برخلاف ذهنیت جامعه که سقط را تا ۴ ماهگی مجاز میداند در شرع مقدس از لحظه تشکیل جنین (روز اول حاملگی) تا تولد (پایان دوره حاملگی) برای سقط دیه در نظر گرفته شده و این کار از روز اول غیر شرعی و حرام است
بنابر آیات مختلف قرآن از جمله آیات ۹۳ سوره نساء، ۳۲ سوره مائده، ۱۵۱ سوره انعام و ۶۸ سوره فرقان، سقط جنین یکی از مصادیق قتل نفس به شمار میرود. به نوعی که در آیات ۱۵۱ سوره انعام و ۳۱ سوره اسراء به طور ویژه بر حرام بودن کشتن اولاد و فرزندان تأکید دارد و والدین را از کشتن فرزند خود نهی میکند.
زهرا خرمیان کارشناس مذهبی میگوید: شرط صدور جواز سقط جنین در شرایط خاص، قبل از دمیده شدن روح (قبل از ماه چهارم بارداری) است.
وی با بیان اینکه همه مراجع تقلید سقط جنین را حرام میدانند به استفتائی از رهبر مظم انقلاب در این باره اشاره میکند:
حضرت آیت الله خامنهای در پاسخ به سوالی درباره حرمت سقط جنین میفرمایند: " سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نیست، مگر آنکه استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح اشکال ندارد، ولی بعد از دمیدن روح جایز نیست، حتی اگر ادامه حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد، مگر آنکه استمرار بارداری، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگی طفل به هیچوجه ممکن نباشد، ولی نجات زندگی مادر به تنهایی با سقط جنین امکان داشته باشد. "
خرمیان همچنین به موضوع سقط جنین عمدی فرزند نامشروع هم اشاره میکند و میگوید: اگرچه حکم اولیه فقهای امامیه برای سقط جنین در تمامی اشکال آن حرام است، اما با توجه قاعده «لاحرج»، اکثریت فقها به عنوان حکم ثانوی، سقط جنین ناشی از زنای به عنف و محارم و حتی زنای به تراضی را تا قبل از ۴ ماهگی و دمیده شدن روح در جنین، به علت وجود شرایط روحی نامناسب و حرج شدید مادر و به خطر افتادن موقعیت خانوادگی و اجتماعی او، مجاز دانسته اند، اما پس از این مدت ممنوع است.
سقط درمانی؛ راهی قانونی برای حفظ جان مادر و تولد نوزاد سالم
سقط جنین عمدی در قانون ایران در شرایطی مجاز است: در صورتی که بارداری برای مادر خطرناک باشد، جنین دارای نقصهای غیرقابلدرمان باشد یا اگر ادامه بارداری منجر به فوت هم جنین و هم مادر شود، سقط جنین با دستور مقام قضایی مجاز است.
در مواردی که ادامه بارداری باعث فوت مادر و جنین میشود، ممکن است مجوز برای سقط جنین بعد از هفده هفته و چهار روز نیز صادر شود
دکتر فاطمه صالحی فوق تخصص زنان و زایمان میگوید: با تصویب قانون سقط درمانی، این مجوز در مواردی صادر میشود که لزوم سقط جنین به تأیید سه پزشک حاذق رسیده باشد و پس از آن این عمل با استفاده از روشهای مختلف از جمله روشهای دارویی و جراحی انجام میشود.
عوارض این روشها اگر توسط پزشک و در شرایط استاندارد انجام شوند، به طور کلی خفیف هستند و افراد میتوانند دوباره باردار شوند. اما سقط جنین غیرقانونی که در محیطهای غیراستاندارد و توسط افراد غیرمتخصص انجام شود، میتواند به عوارض جبرانناپذیری مانند نازایی، شوک و حتی مرگ فرد منجر شود
این پزشک متخصص تاکید میکند: برای انجام این نوع سقط، رضایت زن و شوهر ضروری است و درخواست صدور مجوز سقط درمانی تنها در ادارات کل پزشکی قانونی مراکز استانها و با دستور مقام قضایی، با درخواست زوج، با معرفی نامه پزشک معالج قبل از دمیده شدن روح (چهارماهگی-طبق نظر علمای اسلامی) مورد پذیرش قرار می گیرد .
دکتر صالحی با بیان اینکه برخی زوجین متقاضی سقط ، جنین را صرفا یک لخته خون بی جانی میدانند گفت: بسیاری از متقاضیان سقط عمدی بدون علل پزشکی، با درک این موضوع که سقط جنین قتل نفس بهشمار میرود از سقط منصرف میشوند بنابراین وجود کارشناسان و مشاوررانی که در این زمینه و نیز خطرات جسمی و روحی که سقط برای مادر ایجاد میکند به این زوجین آگاهی دهند ضروری است.
وی میافزاید: تقریبا بیشتر موارد سقطهای ارادی در ماههای دوم و سوم که زن از حاملگی خود مطمئن شده با استفاده از داروها یا آسیب موضعی در ناحیه سرویکس و رحم صورت میگیرد، اما در ماه اول که هنوز حاملگی قطعی نیست از روشهای خشن فیزیکی بهصورت ایراد ضربات به بدن یا افزایش فعالیتهای جسمانی استفاده میشود که معمولاً با صدمات قابل توجه داخلی، چون پارگی احشاء، شکستگی استخوانی، عفونتهای شدید و درنهایت شوک و خونریزیها همراه میشود
به گفته وی، اضطراب و ترس هنگام سقط جنین واحساس تنهایی و مخفی نگهداشتن موضوع در کنار صدمات جسمی داخلی، چون پارگی احشاء، شکستگی استخوانی، شوک، عفونت، خونریزی، جراحت مجرای تناسلی، پارگی رحم، آمبولی، هیسترکتومی واحتمال ایجاد مشکلات روانی نظیر افسردگی، تغییر در روابط زناشویی بخاطر مقصر دانستن شوهر و ترس از بارداری ناخواسته بعدی میتواند بر روابط جسمی و عاطفی زوجین بخصوص مادر اثر نامطلوب بهجا بگذارد.
دکتر ملیحه عرب عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هم با اشاره به اینکه خطر سقط جنین در زنان بالای ۳۵ سال بیشتر است، افزود: میتوان سن بارداری را به زیر ۳۵ سال کاهش داد، اما به این معنی نیست که درسنین بالای ۳۵ سال بارداری سالم نداریم.
وی با بیان اینکه عوامل زیادی میتواند باعث بروز سقط جنین شود، گفت: علاوه بر سقطهای عمدی، سن بالای پدر، سابقه قبلی سقط، بیماریهای غدد از جمله دیابت و تیروئید به صورت کم کاری یا پر کاری، بیماریهای قلبی عروقی و فشار خون و هر بیماری طبی که روی سلامت مادر اثر بگذارد، مثل عفونتها از دیگر علل سقط جنین است.
متخصص زنان و زایمان دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: استرسهای مزمن از دیگر عوامل کاهش سطح ایمنی بدن و تشدید کننده سقط جنین است، به طور مثال استرس مزمن، جداییهای عاطفی، سوء تغذیه و احساس ناامنی در شرایط خاص مانند جنگ نیز میتواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.
نفسهای برای حفظ جنین
در قالب اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، مراکز نفس زیر مجموعه بسیج جامعه پزشکی و تحت حمایت وزارت بهداشت تشکیل شد.
طرح نجات فرزندان سقط (نفس) برای کمک به مادران بارداری است که با دلایل غیر شرعی و غیر قانونی؛ این قتل نفس را انجام میدهند ؛ مراکز نفس در راستای جلوگیری از وقوع سقطهای عمدی در کشور فعالیت میکنند
در این مراکز افرادی که قصد سقط جنین دارند شناسایی میشوند و کارشناسان با اقدامات حمایتی نظیر مشاوره و حمایتهای تخصصی و عمومی، آنها را از این کار منصرف میکنند
مهمترین و اولین برنامه مراکز نفس فرهنگ سازی و آموزش در خصوص مسائل فقهی، قانونی، روحی و روانی و جسمی با استفاده از همه ظرفیتهای جامعه هست. از روحانیون تا فرهنگیان، از اساتید تا مبلغین، از کنشگران جمعیت تا فعالین اجتماعی میتوانند به عنوان بازوان نفس برای پیشگیری از قتل نفس با نفس همکاری کنند.
ارائه حمایتهای تخصصی و عمومی به خانوادههایی که به هر علتی از فقر اقتصادی گرفته تا مسائل فرهنگی و اجتماعی قصد دارند سقط جنین کنند از فعالیتهای اصلی این مرکز است.
محمدحسین زارعزاده مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی از فعالیت ۳۰۰ مرکز نفس در کشور خبر داد و گفت: از آغاز به کار مراکز نفس تاکنون، از حدود ۶ هزار سقط جنین عمدی در کشور جلوگیری شده است
زهرا طاولی رئیس اداره مادران وزارت بهداشت هم با اشاره به همکاری مرکز نفس با وزارت بهداشت افزود: با تفاهم صورت گرفته، مرکز نفس متولی اقدامات و انجام برنامههای انصراف از سقط عمدی در کشور است
یکی از دلایل راه اندازی مراکز نفس این است که بسیاری از افراد متقاضی سقط، از خدمات اختصاصی مشاوره پیش از سقط بیبهره بودند؛ شاید ارائه چنین خدماتی که بهطور ویژه مشکلات زنان با بارداری ناخواسته را تحت بررسی کارشناسانه و ارائه راه حل متناسب قرار میدهد، بتواند نقش عمدهای در کاهش سقطهای غیرقانونی و غیرسالم داشته باشد.
در حال حاضر ماماها یا متخصصان زنان و زایمان، مادرانی را که قصد سقط جنین دارند، به مرکز نفس معرفی میکنند و کارشناسان در این مرکز با مشاوره و شناسایی علل این تصمیم ، از اقدام به سقط جلوگیری میکنند
سمنان ؛ استان از نفس افتاده جمعیتی
بر اساس آمار مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت؛ استانهای گیلان، البرز، مازندران، سمنان، مرکزی و تهران جزء سالمندترین استانهای کشور هستند.
عوامل مختلفی روی پیر بودن این استانها ذکر شده که از جمله آن این است که سن ازدواج افراد در این استانها بالاست.
صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت میگوید: جوانان از این استانها به شهرهای دیگر مهاجرت کردهاند و نرخ باروری و فرزندآوری در استانهای پیر پایینتر از سایر استانهاست.
بر اساس آمار ثبت احوال، استان سمنان جزء مناطق دارای کمترین شیب جمعیتی است، به طوری که نرخ باروری در استان سمنان بین یک و ۲ دهم تا یک و ۳ دهم درصد است؛ به این معنا که به ازای هر زوج، یک و سه دهم تولد ثبت میشود.
نکته جالبی که وجود دارد و جباری هم به آن اذعان میکند این است که عمده این استانهای پیر از نظر اقتصادی جزء استانهای برخوردار به شمار میروند و این موضوع نشانگر این است که عوامل فرهنگی در موضوع جوانی جمعیت نقش اساسیتری از عوامل اقتصادی دارد.
نفس در سمنان
مرکز نفس از دو سال پیش در سمنان فعال شده و تیمی متشکل از ۶۰ نفر از مشاوران روانشناسی، پزشکان متخصص زنان و زایمان، ماما، پرستار و فعالان اجتماعی با این مرکز در سراسر استان همکاری دارد.
ابوالفضل منشی زاده مسئول بسیج جامعه پزشکی استان سمنان از نجات ۲۷۶ جنین این استان از خطر سقط با اقدامات مرکز "نفس" خبر داد و افزود: از این تعداد، ۱۷۳ نوزاد تاکنون به دنیا آمدهاند که نشان از اثرگذاری ویژه مرکز نفس که با هدف جلوگیری از سقط جنین تشکیل شده است، دارد.
وی با بیان اینکه مرکز نفس با ارائه بستههای معیشتی خوراکی، درمانی و سیسمونی از خانوادههایی که بخاطر فقر خواهان سقط هستند حمایت میکند گفت: برخی از بانوان که در دوران عقد باردار میشوند و به دلیل نداشتن جهیزیه تصمیم به سقط جنین میگیرند که در این مرکز تاکنون با تهیه ۹ سری جهیزیه از این دسته مادران حمایت شده است.
نفس چگونه نفسها را حفظ میکند؟
براساس بررسیهایی که در مراکز نجات فرزندان سقط (نفس) انجام شده است، حدود ۷.۲ درصد از کسانی که متقاضی سقط جنین بودهاند در حال تجربه بارداری اول خود بودهاند، حدود ۲۰ درصد از افراد قصد سقط فرزند دوم، ۲۴.۹ درصد قصد سقط فرزند سوم، ۲۸.۳ درصد قصد سقط فرزند چهارم و ۱۰.۳ درصد قصد سقط فرزند پنجم خود را داشتهاند و ۸.۸ درصد این افراد نیز هنگام بارداری برای فرزند ششم به بعد متقاضی سقط جنین بودهاند.
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت تصریح کرد: این آمارها بیانگر این است که بسیاری از این افراد تحتتأثیر شعار "یک یا دو بچه کافی است" یا "فرزند کمتر، زندگی بهتر" قرار گرفتهاند چرا که با افزایش تعداد فرزندان، میزان سقط جنین عمدی نیز افزایش یافته است.
صابر جباری نخواستن فرزند بیشتر، مسائل اقتصادی بارداری بدون برنامه ریزی را علل تقاضا برای سقط جنین عمدی بیان میکند و میگوید: نخواستن فرزند بیشتر حدود ۴۰ درصد از علل سقط جنین را تشکیل میدهد. علل اقتصادی ۲۱ درصد و بدموقع بودن بارداری ۲۰ درصد علت سقط جنین را شامل میشود و سایر علل نیز درصد کمی را به خود اختصاص میدهند.
وی گفت: برای فرهنگسازی در زمینه پیشگیری از سقط عمدی جنین، مراکز نفس راهاندازی شدهاند که به زوجین آموزش و مشاورههای لازم را برای منصرف شدن از سقط جنین را ارائه میکنند.
نتایج نشان داده که ۶۰ درصد از این زوجین با درک این موضوع که سقط جنین قتل نفس بهشمار میرود از سقط منصرف میشوند؛ همچنین اگر زوجین بدانند که جنین در صورتی که زیر چهار ماه هم باشد و روحش هم بهاصطلاح بهطور کامل دمیده نشده باشد باز هم حکم قتل بر او مترتب میشود، از این کار منصرف میشوند.
بارداری مجدد پس از سقط جنین
سقط جنین به طور کلی بر توان باروری فرد اثر منفی نمیگذارد و بسیاری از افراد پس از آن موفق به بچهدار شدن شدهاند. با این حال، در صورتی که سقط عمدی با عوارضی مانند عفونت رحم همراه باشد، احتمال دارد که عفونت به لولههای رحم و تخمدانها منتقل شود و باعث بروز بیماریهای التهابی لگن گردد. در این شرایط، احتمال بروز بارداری خارج رحم و ناباروری وجود دارد.
احتمال بروز عوارض جدی مانند عفونت پس از سقط جنین که بارداری مجدد را با مشکل مواجه کند، بسیار کم است. اما اگر سقط بهصورت غیراصولی یا غیرقانونی انجام شود، احتمال ایجاد این عوارض و نازایی برای فرد بسیار زیاد است.
از طرف دیگر، پزشکان به افرادی که سقط داشتهاند توصیه میکنند حداقل تا پایان دوره پریود بعدی خود صبر و سپس اقدام به بارداری کنند. همچنین افرادی که به دلیل بیماری زمینهای یا مشکل خاصی سقط داشتهاند، بهتر است تا زمانی که مشکل آنها رفع نشده است، از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده کنند.
نجات انسانی که دفاعی ندارد...
مطابق آخرین سرشماری ۱۳.۵ درصد جمعیت کشور بدون فرزند، ۲۰ درصد تک فرزند، ۲۶ درصد دو فرزند، ۱۴.۳ درصد سه فرزند، ۸.۴ درصد چهار فرزند و ۱۸.۳ درصد پنج فرزند و بیشتر دارند.
برای رهایی از بحران جمعیتی که کشور را در بر گرفته، میزان موالید در کشور باید از یک میلیون به ۲.۵ میلیون نفر در سال برسد چرا که بر اساس آمار، با ادامه روند فعلی جمعیتی، در سال ۱۴۳۰ یک سوم جمعیت ایران پیر و بالای ۶۰ سال سن خواهند داشت.
در تمام دنیا برای مدیریت پدیده سقط جنین سیاستگذاری و قانونگذاری صورت گرفته و در ایران هم این مساله در حال انجام است. با اجرای قانون جوانی جمعیت مقرر شده که موضوع پدیده سقط به روشهای مختلف مدیریت شود که اثر آن طی ۴ تا ۵ سال آینده دیده میشود. در این باره ظرفیت گروههای مردمی رسانهها و تشکلهای مردمنهاد بسیار مهم است. آنها میتوانند چهره به چهره موضوع سقط را از ابعاد دینی، روانشناسی فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی تبیین کنند. تبیینی که نتیجه آن نفس کشیدن نوزادی در آغوش خانواده باشد نه کابوس قتل انسانی که دفاع و گناهی ندارد .
گزارش از : آرزو کاشی