استاندار آذربایجان شرقی:
بخش خصوصی پیشران توسعه صادرات است
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اراده جدی دولت چهاردهم برای تقویت دیپلماسی اقتصادی بر نقش کلیدی بخش خصوصی در این زمینه تاکید کرد و گفت: ترکیب اراده دولت و بخش خصوصی در این زمینه کارساز خواهد بود.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی،سرمست در جلسه بررسی چالشها و راهکارهای توسعه صادرات آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی در این زمینه نقش پیشگام داشته است گفت: بعد از ارائه طرح پیشنهادی استان برای تقویت دیپلماسی اقتصادی و اعطای اختیارات ویژه به استان وزارت کشور تمام استانهای مرزی را پای کار آورده و اکنون باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه حضور دکتر پزشکیان یک فرصت تاریخی برای نقشآفرینی آذربایجان شرقی در توسعه ارتباطات بینالمللی است افزود: باید از این فرصت تاریخی به بهترین شکل استفاده کنیم و بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نقش محوری در این زمینه دارند.
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی پیشران و محور توسعه روابط اقتصادی است افزود: بخش خصوصی راه خود را پیدا میکند و وظیفه دولت این است که پشتیبان بخش خصوصی باشد و امروز این اراده در تمام بخشهای دولت ایجاد شده است که از بخش خصوصی حمایت شود.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم عملیاتیسازی مذاکرات دیپلماتیک اظهار داشت: صرف مراودات و مذاکرات تشریفاتی و اعزام هیاتها و حتی پیمانهای خواهرخواندگی سودی ندارد بلکه تمامی این اقدامات باید به نتایج و آثار عملی منجر شوند.
وی بر ضرورت ارتباط میزهای تجاری اتاق بازرگانی با سفارتخانهها و کنسولگریهای کشورمان در کشورهای هدف تاکید کرد و گفت: هیچ فرصتی را نباید از دست بدهیم.
سرمست با اشاره به ظرفیتهای استان برای توسعه روابط خارجی گفت: منطقه آزاد ارس یک فرصت کمنظیر است که تاکنون به نحو شایسته از آن استفاده نکردهایم.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به گزارش اتاق بازرگانی تبریز از حجم مبادلات تجاری استان با کشورهای هدف صادراتی گفت: این گزارش در واقع تحلیل وضع موجود است اما علاوه بر تحلیل وضع موجود نیاز داریم که با رویکرد آیندهنگری هم مطالعاتی داشته باشیم.
وی پیشنهاد کرد که در جلسات آینده هر یک از کشورهای هدف صادراتی استان به صورت تخصصی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و از سفرا و فعالان اقتصادی هم برای حضور در جلسات دعوت شوند.
سرمست از اتاق بازرگانی تبریز هم خواست تا در کنار تجار، صادرکنندگان و فعالان عمده اقتصادی بازیگران خرد در حوزه صادرات را هم مورد توجه قرار داده و از رویشهای جدید در این حوزه حمایت کند.