پخش زنده
امروز: -
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: جشنواره آموزشی دانشگاه فرصتی است تا فعالیتهای آموزشی دانشگاه، اعضای هیأت علمی، فراگیران، بخشها و فرآیندهای مختلف آموزشی ارزیابی و از ابزار جشنواره برای ارتقای آموزش استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، امیرمحسن ضیایی افزود: طبیعی است که فعالیتهای مختلفی در طول سال صورت میگیرد یا افراد و فراگیرانی هستند که به علت فعالیتهای آموزشی برجسته رتبههای مختلفی کسب میکنند و لازم است دیگران نیز از آن مطلع شوند؛ در مجموع همه این موارد فعل و انفعالات آموزشی در دانشگاه ایجاد میکند.
معاون آموزشی دانشگاه مهمترین هدف سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه را نشان دادن الگوهای برتر یا (Best practices) دانست و گفت: این جشنواره، فضایی برای ارائه فعالیتهای سالانه آموزشی در سطح دانشگاهی است که در قالب جشنواره ملی در سطح کشور نیز مطرح میشود و به منظر صاحب نظران، اعضای هیأت علمی، فراگیران و علاقهمندان به این مقوله میرسد.
ضیایی تأکید کرد: فعالیتها در بخشهای مختلف، طبق شاخص ارزیابی کمیته علمی جشنواره، نمره داده میشود و بعضی برای جشنواره ملی و بعضی برای جشنواره دانشگاهی قدردانی میشوند.
وی در خصوص فرآیندهای برتر، گفت: فرآیندهای آموزشی که برای انتقال دانش، مهارت و نگرش استفاده میشود، فعالیتهای برتر را تشکیل میدهند و اعضای هیأت علمی، دانشجویان و حتی کارکنان نیز صاحب این فعالیتها هستند.
ضیایی افزود: رویکرد این جشنواره ترویج فرهنگ انجام کارها به صورت جمعی و تیمی است؛ معاونت آموزشی علاوه بر شکل فرآیندها به اثربخشی فرآیندها نیز توجه دارد، مهم این است که فعالیتی تأثیر بگذارد و تغییر ایجاد کند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برنامه طرح تحول نظام آموزشی در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است که یک نسخه ستادی ملی و یک نسخه دانشگاهی دارد.
ضیایی افزود: ما در دانشگاه نسخه دانشگاهی را اجرا میکنیم که به ۱۱ بسته با موضوعات مختلف معطوف است و در صورت اجرا باعث ارتقای کیفی آموزش میشود. بسته در ابتدا باید در سطح دانشگاه به برنامهای تبدیل شود که بتوان آن را اجرا کرد.
وی تأکید کرد: یکی از این بسته ها، بسته تمایز است، هر دانشگاه در قالب این بسته باید بتواند نشان دهد که یک دانشگاه تمایز یافته و در بعضی از فعالیتهای خود برجسته است و در صحنه ملی، منطقهای و بین المللی میتواند مسائلی را برای کشور حل کند.
ضیایی افزود: این برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با دانشگاه تهران متفاوت است؛ بنابراین خودمان باید به تمایز خود پی ببریم که با استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی و کمیتههایی که تشکیل داده ایم در حال انجام آن هستیم.
وی گفت: بسته دیگر، گذار به دانشگاه نسل سوم است که برای رسیدن به آن به نسخهای مختص دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیاز داریم که با مزایا و ظرفیتهای دانشگاه متناسب باشد.
ضیایی افزود: در حال حاضر برای این ۱۱ بسته آموزشی حدود ۴۲ کارگروه تشکیل داده ایم که این کارگروهها برنامه دانشگاهی ما را تدوین میکنند.
وی گفت: بعضی از آنها در مرحله اجرا و بعضی هم در مرحله تدوین هستند و امیدواریم که در نیمه اول امسال بتوانیم تمامی برنامههای دانشگاه برای رسیدن به برنامه طرح تحول آموزشی را طراحی، تدوین و اجرا کنیم.
وی با اعلام تمرکز بر حاکمیت آکادمیک به عنوان شعار امسال، افزود: نحوه اداره و حاکمیت دانشگاه باید مبتنی بر دانش و آکادمی باشد؛ در این رابطه، اعضای هیأت علمی محوریترین ستون هستند و استقلال نظام حاکمیت آکادمیک الزامیترین اقدام است.
معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به نقش اعضای هیأت علمی در دانشگاه، گفت: یک هیأت علمی در دانشگاه وظیفه دارد که در نقش آموزش، دانش را منتقل و در نقش پژوهش، دانش را تولید کند، همچنین در نقش درمانی، سرویس ارائه و خدمت داشته باشد و دانش را مدیریت کند.
ضیایی افزود: میزان انجام این فعالیتها در جهت انجام مأموریتهای دانشگاه و تأثیرگذاری این عملکردها توسط یکی از اعضای هیأت علمی، موضوع اصلی حاکمیت آکادمیک است، در این خصوص نرم افزاری برای هیأت علمی و در ساختار گروه طراحی شده است که اعضای هیأت علمی، فعالیتهای خود را متناسب با مأموریتهای دانشگاه در آن ثبت میکنند، براساس این نرم افزار، فعالیتهای اعضای هیأت علمی تنظیم و متناسب سازی شده و در جهت اهداف قرار میگیرد.
وی تأکید کرد: سه نوع برنامه را برای دانشگاه در نظر گرفته ایم که شامل برنامه فوری، میان مدت و بلند مدت است، بستههای تحول شامل یک برنامه با بازه دراز مدت است.
وی افزود: امیدواریم که تا پایان دوره مدیریت فعلی دانشگاه که ۳ و نیم سال است، بخشهای مهمی از برنامه تحول آموزش پزشکی در دانشگاه را اجرا کنیم.
ضیایی گفت: بخشی از بستههای تحول و فعالیتهای اختصاصی دانشگاه جزو برنامههای میان مدت و شامل ۶ برنامه بوده که آغاز شده است؛ برنامههای فوری و کوتاه مدت نیز که اخیراً در معاونت آموزشی دانشگاه شروع شد، بخشی از آن مربوط به تعیین وضعیت فعلی است و بخش دیگر آن شامل مداخلات سریع الاثر برای اصلاح پارهای از فرآیندهای آموزشی است.
وی افزود: ارتقای چشمگیر کیفیت آموزش پزشکی در بخشهای مختلف، هدف مهمی است که در طول اجرای برنامههای آموزشی به آن توجه خواهیم کرد.