گزارش مکتوب ؛
یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی
پاشنه های رونق تولید در تنها کارخانه دارای زنجیره کامل صنعت پوشاک گیلان بعد از یک دوره رکود، دوباره ور کشیده شده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز گیلان ؛ 18سال است که به پای روزهای خوش و ناخوش رشتن ، بافتن و دوختن نشسته و به هر کدام ناخنکی زده و روزگار در گذر در هم رفتن تار و پود و طول و عرض پارچه ها صرف کرده است.
لیلا خانوم برای اینکه اینجا بیشتر روی پا بماند ، بند عینک به گردن ، دست به پارچه و پا به پدال چرخ خیاطی شده، مردانه ایستاده ، کُت و شلوار می دوزد تا ایرانی ، تمام و کمال ایرانی بپوشد.
از نخ و تار و پودش گرفته تا دوخت و نام و نشانش .
خیاط ها خوب می دانند !این خیاط 42 ساله که معتقد است خیاط ها با یک نگاه کیفیت پارچه و دوخت لباس ها را خوب تشخیص می دهند می گوید : به لطف دستگاه های جدید و مدرن ، پارچه هایی که امروز بُرش می زنیم ، فرقش با پارچه هایی که تا 5 ، 6 سال پیش تولید می شد ، زمین تا آسمان است و الگوها و برش لباس ها هم از طرح های برندهای معتبر پوشاک دنیا چیزی کم ندارد.
او به حال و روز سال های گذشته کارخانه که پارچه کم تولید می شد و مجبور بودند فقط روزی 3 تا 4 دست کت و شلوار بدوزند، اشاره دارد و می گوید : خدا را شکر تولیدات مان آنقدر مشتری پسند و خوش پوش شده است که فقط در یک خط دوخت ، روزانه 30 دست کت و شلوار و 80 شلوار می دوزیم و اگر همینطور پیش برود، باید نیروی جدید بگیریم.

سید عیسی فیاضی یکی از قدیمی های این کارخانه که روزهای خوب و بد تولید پارچه و لباس را تجربه کرده می گوید : نیمه دوم دهه 80 که بدهی ها راه نفس تولید را بسته بود، خیلی ها بیکار شدند و زمانی هم تولید تعطیل شد.
وي به تجمع و اعتراض کارکنان این کارخانه در سال های 84 ، 85 و90 اشاره کرد و گفت : وقتی تولید نخ ، پارچه و لباس راکد ماند ، یاد پوشاکی که روزگاری نام و برند ایران را حتی در کشورهای اروپایی بلند آوازه می کرد هم کم کم از خاطره ها پاک شد اما امروز انگار نفس تولید بالا آمده و امید مان به خداست که دوباره به روزهای اوج برگردیم.
زلیخا رفیع نژاد یکی دیگر از کارکنان این واحد صنعتی هم با او موافق است.
وی می گوید : اگرچه کارخانه دوباره پا گرفته اما نگرانیم نکند روزهای گذشته دوباره تکرار شود و خدای نکرده کار تولید زمین بماند، خیلی ها بیکار شوند و بازار از تولید داخل خالی بماند.

علیرضا بهاری جوان 33 ساله ای که از یک سال پیش و با سرپا شدن دوباره این کارخانه به عنوان کارشناس تعمیرات در واحد فنی مشغول به کار شده امیدوار است روند رونق کارخانه سرعت بیشتری بگیرد و خیلی های دیگر مثل او صاحب شغل شوند.
این کارشناس نرم افزار می گوید : چشم امیدمان به حمایت های مسئولان برای رونق تولید و فروش است و از بازار و مردم هم انتظار کمک داریم تا ایرانی، ایرانی بپوشد و بازار را هم از محصولات خارجی بی کیفیت پُر نکنند.
صحبت از تنها واحد صنعتی تولید نخ ، پارچه و پوشاک گیلان است که دارای زنجیره کامل تولید است.
براساس مدارک موجود دریافت گواهینامه استاندارد جهانی، تولید پارچه فاستونی تحت لیسانس فدر انگلستان ، کسب مقام معتبرترین صادرکننده به اروپا در سال 80 و دریافت جایزه هزاره کیفیت برتر صنعت نساجی اسپانیا در بین 120 کشور دنیا از مهمترین افتخاراتی است که این برند ایرانی در کارنامه دارد.
وقتی تولید با تضمین کیفیت کالا ، کمر راست می کند.براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان این واحد صنعتی 50 سال عمر دارد و بعد از یک دهه رکود توانسته کمر راست کند و حالا جزو یکی از 100 برند برتر استاندارد صنعت نساجی کشور باشد.
مدیرعامل شرکت کارخانجات ریسندگی، بافندگی و دوزندگی ایران برک می گوید : در این کارخانه، خط های ریسندگی، بافندگی، تکمیلی، رنگرزی و دوزندگی در کنار هم، پارچه های مرغوب فاستونی و پوشاکی تولید و روانه بازار می کند که نام ایران را برند تولیداتش کرده است.
مهدی پهلوان با اشاره به تضمینی بودن این پوشاک ایرانی و موفقیت آن در کسب شاخص های برتر تولید افزود : آنقدر به کیفیت پارچه ها و پوشاکی که تولید می کنیم ایمان و اطمینان داریم که برای دوخت پوشاکی چون کت و شلوار تا یک سال ضمانت تعیین کرده ایم و ثبات رنگی و سایشی پارچه های این برند ایرانی را هم تا 5 سال ضمانت می کنیم و این یعنی اگر تولیدات مان قبل از این زمان، مشکلی داشته باشد آن را پس می گیریم و پارچه یا یک دست پوشاک جدید به مشتری ارائه می کنیم.
خاکی که دیروز بر تن خسته تولید نشست و جان تازه امروزاو این کیفیت بالا و ضمانت پس از فروش دو قبضه تولیدات کارخانه اش را مدیون استفاده از با کیفیت ترین مواد اولیه، رنگ های مرغوب دنیا و نیز به روز کردن تجهیزات و ماشین آلات می داند و می گوید : تا 2سال پیش که تقریبا تولید متوقف شده بود، این واحد فقط با یک سوم ظرفیت تولید کار می کردو روزانه 50 متر پارچه تولید می شد اما با تجهیز ماشین آلات تولید پارچه و ارتقای کیفیت پارچه، خرید تجهیزات و دستگاه های طراحی لباس روز دنیا ، نوسازی و توسعه واحد دوزندگی ، جذب مشتری و افزایش سفارشات از طریق تامین لباس فرم بانک ها و برخی ادارات، توانستیم بارقه های امید را در جان خط تولید نیمه تعطیل ایجاد کنیم ؛ کاری که با 6 میلیارد تومان سرمایه گذاری محقق شد.
مدیرعامل شرکت کارخانجات ریسندگی، بافندگی و دوزندگی ایران برک افزود : برای اینکه جلوی برندهای پوشاک مطرح دنیا کم نیاوریم، در بیش از 3 هزار طرح ، پارچه مرغوب فاستونی تولید می کنیم که اغلب هم مشتری پسند هستند.
به گفته مهدی پهلوان این شرکت بعد از یک دوره رکود 200 نفر را مشغول به کار کرده و روزانه 3 هزار متر انواع پارچه فاستونی، 150دست کت و شلوار، 200 شلوار جین و پیراهن تولید می کند و به تازگی هم برای تکمیل کالای سبد پوشاک مشتریان، خط تولید مانتو هم راه اندازی کرده است.
معرفی کالای ایرانی به ایرانی مدیرعامل شرکت کارخانجات ریسندگی، بافندگی و دوزندگی ایران برک از اجرای بسته حمایتی تبلیغات رایگان برای معرفی بیشتر تولیدات داخل خبر داد و گفت : قرار است از نیمه اردیبهشت هزار و 50 ثانیه تیزر تبلیغاتی این پوشاک ، بدون پرداخت هزینه تبلیغاتی از شبکه یک تا 5 سیما پخش شود و از تبلیغات شهری هم برای معرفی کیفیت محصول ایرانی بهره خواهیم برد.
اما گذری بر لباس فروشی ها و پارچه فروشی های شهر نشان می دهد که تعداد زیادی از شهروندان چندان با برندهای معتبر پوشاک ایرانی از جمله این برند آشنا نیستند.

بهرام علیزاده که برای خرید کت و شلوار به یکی از فروشگاه های پوشاک رشت آمده می گوید: پارچه های فاستونی خارجی را خوب می شناسم اما در خصوص کیفیت فاستونی ایرانی چندان مطلع نیستم.
حاج هاشم هم که برای خرید پارچه کت و شلواری به یکی از پارچه فروشی ها آمده اگرچه نام این برند را شنیده اما از تضمین کیفیت 5 ساله آن خبر ندارد.
او می گوید : اگر واقعا پارچه کت و شلواری در بازار تا 5 سال ضمانت داشته باشد، همه مشتاق خرید آن می شوند، حالا می خواهد خارجی باشد یا ایرانی.
اما گفت و گو با چند نفر از کارکنان بانک ها و برخی از ادارات گیلان که از این برند به عنوان لباس فرم استفاده می کنند ، حکایت از رضایت این مشتریان دارد.
مثل رضا بدری کارمند یکی از بانک های استان که 2 سالی این برند ایرانی را می پوشد و از آن راضی است .
او می گوید : به خاطر اینکه مرتب از کت و شلوار استفاده می کنم هر ماه آن را می شورم اما در این دو سال رنگ لباس و کیفیت پارچه اش تغییر نکرده است.
محمد رضا شفیعی کارمند یکی از ادارات گیلان هم که از این پوشاک ایرانی استفاده می کند به همه کارمندانی که مثل خودش کت و شلوار پوشند، توصیه می کند از این برند که قیمت خوبی هم دارد استفاده کنند.
بعد از "ایرانی، ایرانی بپوش" ، خارجی را هم ایرانی پوش می کنیم.مدیرعامل شرکت کارخانجات ریسندگی ، بافندگی و دوزندگی ایران برک می گوید : این شرکت در حال حاضر 160 نمایندگی فروش در کشور دارد و به تازگی هم قراردادهایی با کشورهای عراق و ترکیه منعقد کرده است.
مهدی پهلوان که دارنده مدرک کارشناسی ارشد تکنولوژی نساجی است ، ضمانت 5 ساله پوشاک را مهم ترین ویژگی این برند می داند که می تواند در ایران و دنیا بویژه کشورهای اروپای شمالی که سرد است و مردمش طالب پوشاک فاستونی هستند ، مشتری جذب کند.
وی با بیان اینکه در گذشته های نه چندان دور کت و شلوارهای تولید این کارخانه را به کشورهای سوئد و اسپانیا صادر می کردیم افزود : امروز هم این فرصت وجود دارد و می توانیم با این کار هم جنس ایرانی را به عنوان یک برند ملی و بین المللی معرفی کنیم و هم برای کشور ارزآوری داشته باشیم.
این مهندس نساجی می گوید : رونق تولید و افزایش کیفیت در این واحد صنعتی با یک تیر دو نشان می زند؛ هم اعتماد مشتریان را جلب می کنیم و بازار کالای ایرانی در داخل و خارج رونق می گیرد و هم برای تامین نیاز بازار داخل و خارج و تولید بیشتر باید نیروی بیشتری جذب کنیم که اشتغالزایی به دنبال خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت کارخانجات ریسندگی ، بافندگی و دوزندگی ایران برک افزود : بعد از 15 سال خاموشی چراغ صادرات، پارسال فتیله این کار را روشن کرده ایم و به تازگی نمایندگی ایران برک را در عراق هم افتتاح کرده ایم و بنا داریم بر اساس قراردادی که منعقد شده ماهانه 3 هزار کت و شلوار به این کشور صادر کنیم.
وقتی بدهی ها دست به قیچی می شود و ظرفیت صادرات را رشته رشته می کند. مهدی پهلوان می گوید : با وجود ظرفیت هایی که در زمینه صادرات و بین المللی کردن این برند ایرانی داریم ، بدهی مالیاتی و بدهی به تامین اجتماعی ، مسیر حرکت رونق تولید را سد کرده است.
او که 25 سال است در بخش های مختلف این صنعت در این کارخانه کار کرده افزود : 20 میلیارد تومان بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی باعث شده نه بتوانیم از تسهیلات رونق تولید استفاده کنیم و نه از ارز دولتی و کارت بازرگانی برای تامین مواد اولیه و صادرات بهره ببریم.
ااین مهندس نساجی اضافه کرد : مجبوریم مواد اولیه را چند برابر قیمت اصلی از طریق واسطه بخریم این درحالی است که اگر مشکل مان حل شود، هزینه تامین مواد اولیه به نصف کاهش می یابد و بر این اساس قیمت تمام شده کالا هم پایین می آید و می توانیم بیشتر تولید کنیم.
در حالی که راه استفاده از تسهیلات دولتی برای این واحد تولیدی موفق بسته شده ؛ مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت 3 ماه پیش در سفر به گیلان و بازدید از این کارخانه اعلام کرد : امسال تسهیلات خوبی برای نوسازی و بازسازی صنعت نساجی کشور اختصاص یافته و این وزارتخانه تلاش می کند ، مشکلات صنایع نساجی از جمله این واحد را با رایزنی حل کند.
گام هایی برای حل مشکلات صنایع نساجی رییس اداره صنایع غیر فلزی سازمان صمت گیلان می گوید : تسهیلات ویژه نوسازی و بازسازی صنایع کشور برای امسال 21 هزار میلیارد تومان است که سهم گیلان از این تسهیلات 373 ملیارد تومان است ؛ تسهیلاتی که بخش قابل توجهی از آن به صنایع نساجی گیلان برای رونق تولید اختصاص خواهد یافت.
سعید اخلاقی افزود : در نشست کارگروه رفع موانع تولید ویژه سفر رییس جمهور به گیلان که پیش از سفر ماه گذشته هیات دولت به استان، در تهران و وزارت صمت بر گزار شد ، مشکلات شرکت ایران برک به عنوان یکی از صنایع شاخص نساجی و پوشاک کشور، بررسی و مقرر شد؛ بدهی این شرکت از طریق تهاتر و واگذاری املاک مازاد این شرکت به اداره امور مالیاتی و تامین اجتماعی پرداخت شود.
وی گفت: دست کم تا پایان بهار امسال، مشکل بدهی شرکت ایران برک که ظرفیت های خوبی برای صادرات دارد، حل خواهد شد و با پرداخت شدن این بدهی و در قالب بند الف تبصره 18 قانون بودجه، می تواند از تسهیلات بازسازی و نوسازی استفاده کند و از طرفی با تمدید کارت بازرگانی، افزون بر تامین مستقیم و بدون واسطه مواد اولیه، مسیر صادرات هم برای این برند معتبر هموار تر خواهد شد.

آنطور که مسئولان صمت می گویند و از شواهد پیداست با پایان بهار، بخش عمده ای از مشکلات تنها واحد دارای زنجیره کامل صنعت پوشاک گیلان هم حل خواهد شد و شاید فصل تازه ای از شکفتن این برند معتبر ایرانی آغاز شود.
البته ناگفته پیداست که معرفی محصولات تضمینی تولید داخل با کیفیت و ویژگی مشتری پسند بودنش در قالب تبلیغات، نه تنها شعار "ایرانی، ایرانی بپوش " را محقق می کند بلکه با مرتفع شدن موانع صادرات ، خارجی هم ایرانی خواهد پوشید.
*نگارنده : مریم امدادی
یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی یک تیر و دو نشان رونق تولید در پوششی به نام و کام ایرانی