• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۵۲۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۷
علمی و فرهنگی » معارف

روابط عمومی‌ها باید صداقت، حکمت و اخلاق را در کار خود دخیل کنند

رئیس روابط عمومی ستاد اقامه نماز گفت: روابط عمومی‌ها باید صداقت، حکمت و اخلاق را در کار خود دخیل کنند، یعنی هم شفاف، هم متعهد و هم آگاه به تحولات جامعه باشند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حامد صالحی، مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز درباره روابط عمومی مؤمنانه گفت: روابط عمومی مؤمنانه چیزی فراتر از بروشور و بنر و اطلاعیه است، ما در روابط عمومیِ مجموعه‌ای مثل ستاد اقامه نماز با پیام‌های معمولی سروکار نداریم. ما حامل پیام‌هایی هستیم که با جان انسان‌ها سروکار دارد. وقتی می‌گوییم نماز، از ذکر و یاد خدا حرف می‌زنیم؛ و صحبت از مهدویت، صحبت از امید به آینده‌ای روشن و تحقق عدالت جهانی است.

صالحی افزود: روابط عمومی مؤمنانه باید صداقت، حکمت و اخلاق را در کار خود دخیل کند. یعنی هم شفاف، هم متعهد، و هم آگاه به تحولات جامعه باشد.

وی درباره تبیین رسانه بودن نماز برای نسل جدید، گفت: ما عادت کرده‌ایم رسانه را فقط با تصویر و صدا و شبکه‌های اجتماعی بشناسیم، اما به گمان من، نماز یکی از قدیمی‌ترین و عمیق‌ترین رسانه‌های انسانی است. رسانه‌ای که در آن، انسان بدون واسطه با خدا صحبت می‌کند، رسانه‌ای که هم پیام، هم تربیت و هم تأثیرگذاری دارد.

رئیس روابط عمومی ستاد اقامه نماز ادامه داد: وظیفه ما در روابط عمومی این است که این پیام پنهان را آشکار کنیم. مثلاً در یکی از طرح‌های فرهنگی، نوجوانان در پاسخ به این سؤال که «نماز برای تو چه معنایی دارد؟»، جواب‌های تأمل برانگیزی داده بودند، یکی از مصاحبه شوندگان نوشته بود نماز برای من وقتی است که گوشی‌ام رو کنار می‌گذارم و خودم می‌مانم و خدا، این یعنی رسانه‌بودنِ نماز برای نسل نو.

صالحی درباره چگونگی روایت فرهنگ انتظار به زبان امروزی، توضیح داد: مهدویت فقط یک عقیده نیست، سبک زندگی است. منتظر واقعی، یعنی کسی که دروغ نمی‌گوید، ظلم را نمی‌پذیرد، امیدش را از دست نمی‌دهد. نسل جوان امروز به مسائلی مثل عدالت، آزادی و پاکی بسیار حساس است وقتی ما مهدویت را به عنوان «امامِ امید و عدالت» معرفی می‌کنیم، نسل جدید با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

وی اضافه کرد: در برخی برنامه‌های فرهنگی، مثل مسابقات محتوایی یا پویش‌های رسانه‌ای، خود جوان‌ها دست به قلم می‌شوند، آنها درباره اینکه «اگر امروز امام زمان ظهور کند، من چه می‌کنم؟» می‌نویسند، می‌سازند و اجرا می‌کنند. ما فقط جهت می‌دهیم، روایت نمی‌کنیم. نسل امروز خودش روایت‌گر خوبی‌است اگر راه را بشناسد.

رئیس روابط عمومی ستاد اقامه نماز درباره ارتباط با نسل جدید و شکاف بین نسل ها، گفت: نسل جدید با نسل‌های قبل خیلی متفاوت است. سرعت دریافت اطلاعات، ابزار‌های ارتباطی، سبک فکر کردن، حتی واژگان مورد استفاده آنها فرق دارد. ما در روابط عمومی، اگر بخواهیم موفق باشیم، باید خود را به‌روز کنیم، نه اینکه نسل نو را به عقب برگردانیم.

صالحی اظهار کرد: در طرح‌هایی مثل «پیام منتظر»، از نوجوانان و دانشجویان دعوت کردیم روایت خود را از مهدویت بسازند. یا در برنامه‌های نماز، نوجوانان و جوانان دهه هشتادی، کلیپ ساختند، شعر خواندند، گفت‌و‌گو کردند. اینها نشان می‌دهد که نسل نو اگر احساس کند حرفش شنیده می‌شود، با علاقه وارد میدان می‌شود.

وی درباره تأثیر تولیدات رسانه‌ای بر نسل جدید افزود: ما دیگر نمی‌توانیم فقط با پوستر و بنر کار را پیش ببریم، دنیا تصویرمحور شده است، مخاطب می‌خواهد ببیند، بشنود و حس کند در روابط عمومی تلاش می‌کنیم تولیداتی با کیفیت، جذاب و محتوای عمیق ارائه دهیم. از کلیپ‌های کوتاه با محور نماز گرفته تا انیمیشن‌های ساده درباره امام زمان (عج). خوشبختانه با همکاری هنرمندان متعهد، گروه‌های دانشجویی و طلبه‌های خلاق، این فضا ایجاد شده که جوان ایرانی بتواند از طریق ویدئو، پادکست و حتی یک استوری، به مفاهیم دینی متصل شود.

رئیس روابط عمومی ستاد اقامه نماز ادامه داد: روابط عمومی فقط کار با واژه نیست؛ کار با دل است. شغلی است که شب و روز نمی‌شناسد، تعطیلی ندارد و گاهی از وقت خانه و خانواده‌ات هم می‌زنی تا پیام یک حقیقت دینی، درست و به‌موقع منتقل شود. بار‌ها اتفاق افتاده در لحظه‌ای که کنار خانواده هستی، پیامی، تماس فوری‌ای، یا یک بحران خبری تو را به صحنه برگردانده است. با همه سختی‌ها، وقتی بدانی وظیفه ات رساندن نور است، خستگی رنگی دیگر می‌گیرد. آنچه دل روابط عمومی را گرم می‌کند، فقط امکانات نیست؛ درک و احترام است. اینکه بدانند تو با دل کار می‌کنی، نه فقط برای یک گزارش. روابط عمومی اگر فهمیده شود، می‌درخشد؛ چون از جنس عشق است، نه وظیفه.

صالحی در پاسخ به این سئوال که فضای مجازی، فرصت است یا تهدید؟ و روابط عمومی چطور باید در فضای مجازی فعال باشد؟ گفت: فضای مجازی، هم فرصت است، هم تهدید؛ اما تهدید فقط برای آنهایی که برنامه ندارند. اگر در این فضا هوشمندانه، صادقانه و با هنر ورود کنیم، قطعاً فرصت است. جوان امروز را نمی‌شود با تکرار، جذب کرد. باید با محتوا، طراحی و تعامل واقعی، دل او را به‌دست آورد. روابط عمومی در فضای مجازی باید از شعارزدگی فاصله بگیرد. باید به‌جای اینکه فقط پیام بدهد، زمینه گفت‌و‌گو ایجاد کند. مخاطب اگر ببیند که با او حرف زده می‌شود، نه صرفاً به او حرفی تحمیل می‌شود، همراه می‌شود.

وی دربارۀ رسالت نهایی روابط عمومی فرهنگی اضافه کرد: روابط عمومی باید چشم بینای سازمان باشد، اما در عین حال، گوش شنوا و دلِ حساس هم داشته باشد. ما فقط نباید آنچه اتفاق افتاده را پوشش دهیم؛ باید آینده را ببینیم، مسیر را بسازیم، زبان مردم را بفهمیم، و زبان دین را ترجمه کنیم. رسالت روابط عمومی، در عصر انقلاب رسانه‌ای، این است که مرز بین حقیقت و هیاهو را نشان دهد. باید روایتی صادقانه، روشن، و امیدبخش از دین، ایمان، و آینده بسازد نه با تحمیل، بلکه با فهم و همراهی.

صالحی در پایان گفت: روابط عمومی، کار با واژه‌ها نیست؛ کار با دل‌هاست. وقتی پیام ما از دل برخیزد، به دل می‌نشیند... و اگر نیت‌مان ساختن فردایی روشن‌تر و الهی‌تر باشد، خدا خود راه رساندن پیام را باز می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
یادواره ۱۵ شهید روستای مَشتان کازرون
میرزا کوچک جنگلی نمادی از غیرت دینی و پایمردی
قطعات تقلبی خودرو، بلای جان رانندگان ایرانی
پلمب دو واحد دندانپزشکی غیرمجاز در لرستان
جایگاه ایران در جدیدترین رده‌بندی تیم‌های ملی بسکتبال جهان تغییر نکرد
آغاز مرحله دوم رزمایش اقتدار ندسا با شلیک انبوه موشک‌ها
اختصاص بیش از ۹ هزار تن نهاده های دامی برای بهره برداران
تجلیل از قهرمان جهانی پرورش‌اندام مرتضی گل صنم لو در خوی
درخشش تکواندوکار شاهرودی در کشور
کاروان شادی جشنواره ملی نمد در چهارمحال و بختیای
مدارس و دانشگاه‌های سراسر استان تا دوشنبه غیر حضوری شد
گام‌های مرمتی مجموعه فرهنگی و تاریخی سعد آباد
ممنوعیت عرضه و فروش پرندگان وحشی در بازار‌های گیلان
۱۴ آذر، روز جهانی خاک
یک فوتی در حادثه انفجار واحد مسکونی در بوشهر
نجات کودک ۲ ساله گرفتار در خودرو در دزفول
رضایت روستاییان از عملکرد شورا‌ها در عمران وآبادانی
برگزاری مسابقه بزرگ دوومیدانی در کیش
آغاز رقابت بیش از ۳هزار کرمانی در آزمون استخدامی قوه قضائیه
رقابت یک هزار و ۴۳۲ لرستانی در آزمون دانشگاه افسری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی با افزایش اعتبار برای دهک‌های یک تا سه
پایان موفق رزمایش سهند ۲۰۲۵ در همه سناریو‌ها
تداوم بارش باران در خوزستان
احضار حسین‌زاده به کمیته انضباطی
بازدید مدیرعامل پتروشیمی‌های کشور از آبادان و اعلام آغاز دو طرح ملی در زنجیره ارزش پالایشگاه
آغاز رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه
دعوت بانوان ایرانی به یک مهمانی
جزئیات رزمایش مشترک امنیتی ضد تروریستی سهند ۲۰۲۵
بسته فرهنگ و هنر ۱۴۰۴/۰۹/۱۳
سفر استانی رئیس جمهور به یاسوج
عناب، بی نصیب از سرمایه گذاری
عیادت رئیس جمهور از رضا امیرخانی
تشییع پیکر همسر و فرزند معاون رئیس‌جمهوری در مشهد
پزشکیان: اختیارات لازم را برای رفع مشکلات به مدیران داده‌ام
فقط صورت‌حساب‌های الکترونیکی از اول دی معتبر است
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است  (۲۸ نظر)
سقف کیفری مهریه مشخص شد  (۱ نظر)
آغاز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی با افزایش اعتبار برای دهک‌های یک تا سه  (۱ نظر)
اگر آمریکایی‌ها امنیت ایران را تهدید کنند برخورد خواهیم کرد  (۱ نظر)
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است  (۱ نظر)
قطعی گاز در شهرزیبا منطقه ۵ تهران از ۱۶ ساعت گذشت  (۱ نظر)
انصراف روژان گودرزی از مبارزه با نماینده رژیم صهیونیستی  (۱ نظر)
کاشت ۲۵۰۰ اصله نهال اکالیپتوس در مزارع کارون  (۱ نظر)
۱۴۰۰ پرواز در ونزوئلا زیر سایه تحریم‌های واشنگتن  (۱ نظر)
معرفی مستند‌های بلند جشنواره سینما حقیقت  (۱ نظر)
تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات به متقاضیان ازدواج در خوزستان  (۱ نظر)