• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
علمی و فرهنگی » راديو تلويزيون

نگاهی به نقش پژوهش در تولیدات رسانه ای

پژوهش در تولید محتوای رسانه‌ای یک ضرورت برای تصمیم‌سازی آگاهانه و افزایش اعتماد اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  سعید الهی، کارشناس رسانه، با حضور در استودیو شبکه خبر، به مناسبت هفته پژوهش گفت: رسانه‌ها بدون پشتوانه پژوهشی صرفاً نقش بلندگو دارند، اما با تکیه بر پژوهش می‌توانند به مرجع آگاهی و تحلیل در جامعه تبدیل شوند.

وی با اشاره به نقش پژوهش در ارتقاء محتوای رسانه‌ای افزود: پژوهش را نباید امری تزئینی یا صرفاً دانشگاهی دانست. هر نوع مطالعه، بررسی یا حتی تأمل پیش از تولید محتوا، شکلی از پژوهش است که به تصمیم‌سازی آگاهانه منجر می‌شود.

وی پژوهش را فرایندی چندسطحی دانست، از سیاست‌گذاری‌های کلان تا تولیدات فردی در فضای مجازی و افزود: رسانه‌ای که بدون تحقیق محتوا تولید می‌کند، فقط بازتاب‌دهنده صداهاست. اما رسانه پژوهش‌محور، تبدیل به مرجع آگاهی و اعتماد مردم می‌شود.

وی مهم‌ترین دستاورد پژوهش را افزایش عمق معنایی و اعتماد اجتماعی دانست و گفت: پژوهش باعث می‌شود محتوا از زوایای مختلف بررسی شود و مخاطب احساس اعتماد کند. امروز مردم نسبت به صحت و اصالت اطلاعات حساس‌تر از گذشته‌اند.

وی پژوهش را تنها پیش‌فرض تولید محتوا ندانست و گفت: پژوهش واقعی بعد از تولید پایان می‌یابد، زمانی که مخاطب واکنش نشان می‌دهد. نظام بازخوردگیری در کشور ما ضعیف است و همین مسئله باعث می‌شود اشتباهات تکرار شوند.

الهی بر لزوم افکارسنجی، نظرسنجی و اثرسنجی پس از پخش محتوا تأکید کرد و افزود: اگر رسانه‌ها بازخورد‌ها را تحلیل کنند، از محتوای واکنشی به محتوای مسئله‌محور می‌رسند، یعنی محتوایی که آگاهانه مسئله‌ای را تعریف و حل می‌کند.

وی در بخشی از گفت‌و‌گو، تولید عجولانه محتوا در فضای مجازی را یکی از آفات جدی دانست و گفت: بسیاری از بلاگر‌ها به مطالعه علاقه ندارند و تن به پژوهش نمی‌دهند. نتیجه آن، انتشار اطلاعات زرد و تحریف‌شده است که سطح دانش عمومی جامعه را پایین می‌آورد.

وی پیشنهاد کرد دولت‌ها و نهاد‌های رسانه‌ای با ایجاد بانک داده‌های پژوهشی، مسیر دسترسی به اطلاعات و تحلیل را برای تولیدکنندگان آسان‌تر کنند. دوره تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای تمام شده است. مخاطبان امروز خواهان اقناع هستند و اقناع بدون پژوهش ممکن نیست.

وی در پایان، درباره ورود هوش مصنوعی به عرصه پژوهش رسانه‌ای گفت: هوش مصنوعی باید ابزار کمکی و دستیار پژوهشگر باشد، نه مرجع مطلق.

به گفته سعید الهی، آینده رسانه‌های موفق در گروی پژوهش‌محوری است. رسانه‌ای پایدار و مؤثر، رسانه‌ای است که در تمام مراحل تولید، از ایده تا دریافت بازخورد، پژوهش را جدی بگیرد و بر داده، تحلیل و فهم دقیق مخاطب تکیه کند، نه بر سلیقه و سرعت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مالکیت سامانه «کاتب» به سازمان ثبت منتقل می‌شود
تأکید شورای‌عالی شهرسازی بر تأمین زمین برای طرح‌های مسکن
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
بازی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم
صنایع تولیدی آذربایجان شرقی در تامین سوخت جایگزین مشکلی ندارند
مساوی می‌توانست نتیجه خوبی برای دو تیم باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲ دی ۱۴۰۴
آغاز صدور آنلاین معافیت تحصیلی برای مشمولان نظام وظیفه
عیادت معاون استاندار آذربایجان شرقی از دانشجوی حادثه‌دیده دانشگاه تبریز
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ به افق قم
مازندران در رأس ورزش ایران قرار دارد
سمنان غبارآلود می شود
شب یلدا در نقطه صفر مرزی خوزستان + فیلم
دیدار مسئولان فومن با جانباز ۷۰ درصد به مناسبت شب یلدا
حسین‌زاده: نسخه دو سال اخیر من نتیجه تلاش‌های اسکوچیچ است
کشاورزان پل باباحسین خرم‌آباد میزبان  طرح پایلوت کشاورزی حفاظتی
بسته خبر‌های کوتاه اول دی ۱۴۰۴
اسکوچیچ: تراکتور با بازی جسورانه و نظم تاکتیکی شایستگی پیروزی را داشت
۱۰ کیلومتر از فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
معرفی داوران جایزه شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
جلال امیدیان: مقابل تیمی پیروز شدیم که در ۱۳ هفته گذشته شکست نخورده
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
شب چله و حافظ خوانی
دلتنگی سرلشکر موسوی برای فرمانده شهید «محمد باقری»
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)